Jsme součástí žebříčku Forbes rodinné firmy 2022
Mateřská společnost Heaton group, do které patří mimo jiné i značka Gynella, se umístila v prestižním žebříčku magazínu Forbes největších českých rodinných firem. Přečtěte si exkluzivní rozhovor se sourozenci Natálií a Jaromírem, kteří po rodičích dál rozvíjejí rodinný byznys.
Letos slaví společnost 20 let. Tak dlouhá je doba, kterou Jaromír a Jaroslava Fričovi ve společnosti strávili a během níž se jim podařilo vybudovat si silnou pozici na trhu v tuzemsku i zahraničí. V rodinném podniku nadále působí, mohou už ale více času věnovat například vymýšlení nových projektů. Otěže společnosti totiž předali svým dětem Jaromíru Fričovi mladšímu a Natálii Kazíkové.
Co Vás přimělo k zapojení se do rodinného podniku? Samozřejmě kromě přání rodičů.
Jaromír: Byla by ohromná škoda dále nepokračovat v tom, co naši rodiče nelehce vybudovali. Chceme ukázat, že dokážeme společnost dále rozvíjet a třeba jednou ji předat další generaci.
Jaké jsou Vaše dosavadní nabyté pracovní zkušenosti? Sbírali jste je i někde jinde, než v rodinné firmě třeba?
Jaromír: Nejvíce zkušeností jsem nasbíral v konzultantské společnosti McKinsey, kde jsem strávil 10 let, to byla skvělá škola. Věnoval jsem se i podnikání, kdy jsme se společníky spustili a poté úspěšně prodali první e-shop s e-knihami v Čechách.
Natálie: Já už jsem z generace, které byl otevřen celý svět, dostala jsem příležitost žít téměř dva roky na Novém Zélandu a v Austrálii, tam jsem si užila zaměstnání servírky. Po návratu domů jsem pracovala v hotelu na pozici sales manager a poté ve společnosti SAS. Každé z těchto zaměstnání mě něco naučilo. Jsem vděčná za každou příležitost i školu života, jen tak se dokáže člověk posouvat.
Příprava k předání vedení firmy prý probíhala postupně 5 let. Cítíte se nyní plně kvalifikováni?
Jaromír: Rozhodně ano. První dva roky byly náročné kvůli neznalosti farmaceutického odvětví, které je dosti specifické. V dalších letech se spíše dolaďovaly detaily. Dostatečně dlouhé předávací období je stěžejní.
Kolik pracovníků nyní zaměstnáváte? Plánujete se vstupy na nové trhy i fyzické rozšíření podniku?
Jaromír: Dovolím si použít známé tvrzení: co neroste, zhyne. Růst je pro nás zcela zásadní. Momentálně máme zhruba 70 zaměstnanců a další přibydou. Soustředíme se na rozvoj, připravujeme vstup do dalších farmaceutických odvětví, věnujeme se rozvoji naší pobočky na velice zajímavém trhu v Německu.
Natálie: Doplním, že jsme založili dceřinou společnost Motagon, která se specializuje na B2B obchod nejen v EU s produkty obsahující konopí pro lékařské účely s obsahem THC. Velké plány máme s produkty pro dámskou intimní péči GYNELLA, chceme s ní oslovit B2B partnery z dalších zemí jak v rámci EU, tak i mimo ni.
V nedávné době jste uvedli na trh některé inovativní produkty – mohli byste několik z nich představit?
Natálie: Inovativní produkty jsou zejména z oblasti zdravotnických prostředků, které máme na trhu pod značkou GYNELLA. V současné době je to zejména produkt s tyndalizovanými laktobacily pro podporu přirozené vaginální imunitní obranyschopnosti. Na dalším výzkumu a vývoji pracujeme.
V dřívějším rozhovoru jste sdělila, že „bez plánů žít nejde“, kde tedy podle plánů a představ firmu vidíte za dalších 20 let její existence? Budete i své potomstvo vést k jejímu převzetí?
Natálie: 20 let je velmi dlouhá doba, to už snad ze mě děti udělají i babičku. Plánovat se musí, jinak se vám cesty rozběhnou, a nakonec ani nevíte, čeho jste chtěli dosáhnout. To, jestli se některé z našich dětí bude chtít přidat do společnosti, musíme nechat na nich. Nicméně, jakákoliv další pracovní zkušenost z jiných zaměstnání jim podle mého názoru neuškodí.
Pro rodiče musí být těžké z takové firmy odejít a nechat zodpovědnost na jiných. Působí ještě vaši rodiče ve firmě nebo si k nim jdete někdy pro radu?
Jaromír: Rodičům se podařilo vybudovat silnou společnost a my jsme rádi, že můžeme všichni letos oslavit jubileum. Otec ve společnosti stále působí, ale nezabývá se již operativou, spíše vymýšlí nové projekty. A pro radu? Pro tu si zajdeme rádi, jeho zkušenosti jsou k nezaplacení.